Piet bedenkt slimme opslag voor elektrische accu’s: ‘Blussysteem belt zelf de brandweer voor hulp’

Zoals wel vaker bij nieuwe ontwikkelingen gebeurt, loopt de wetgever achter de feiten aan. Duidelijke, wettelijke regels voor de opslag van elektrische accu’s zijn nog in de maak en worden dit jaar verwacht. Autodemontage Van Boxtel loopt met het eigen systeem vooruit op die specifieke regels. Een gecalculeerde gok, want Van Boxtel (61) investeerde er zo’n 100.000 euro in.

,,Een ding is duidelijk: de elektrische accu’s uit de wrakken die bij mij binnenkomen, mag ik niet binnen in mijn bedrijf opslaan. Het gaat hier om lithiumbatterijen die bij beschadiging, hitte of contact met water snel kunnen ontbranden. Het probleem is dat als zo’n accu eenmaal brandt je deze niet snel geblust krijgt’’, vertelt hij.

Uren later opnieuw in brand

Daarom staat er zelfs een dompelbak bij het bedrijf aan de Schelluinsestraat. In die enorme bak gevuld met water zetten medewerkers elektrische auto’s die bij aanrijdingen zijn betrokken waardoor brand is ontstaan. Het vuur is als de auto binnenkomt weliswaar gedoofd, maar desondanks kan die accu uren later gewoon opnieuw in brand vliegen.

Het verhaal gaat onder de video verder

,,En er staat altijd nog spanning op die accu’s. Voor de demontage moeten mijn gecertificeerde monteurs onder meer speciale kleding dragen. Ook op de werkplek zijn veiligheidsmaatregelen genomen. Zo hangt er een grote branddeken die over de auto kan worden getrokken. Pak zo’n accu verkeerd vast en je vertelt het niet meer na. Daarom moeten ze dus in een andere ruimte of buiten worden opgeslagen. Maar hoe doe je dat veilig?’’ Een vraag waarover Van Boxtel zich geruime tijd het hoofd brak.

 Regels nog in de kinderschoenen

Die vraag kwam bij hem op nadat hij en een inspecteur van de Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid een discussie kregen over de opslag van de industriële batterijen die ervoor zorgen dat een elektrische auto rijdt. ,,De regels zijn niet echt duidelijk omdat het nog in de kinderschoenen staat. Hij vond dat het anders moest, maar hoe precies? Tja… het antwoord op die vraag hadden we geen van beiden. Ik heb toen tegen hem gezegd: kom over een jaar maar terug. Dan heb ik iets bedacht!’’

Stiba, de brancheorganisatie van demontagebedrijven, Auto Recyling Nederland (ARN) dat zich specifiek bezighoudt met de recycling van auto’s, het Verbond van Verzekeraars en andere partners zetten enkele jaren geleden al een werkgroep op die zich ook boog over die vraag. Om op één lijn te komen en de wetgever handreikingen te kunnen doen.

Hergebruik of recycling 

Die laatste eist bovendien van fabrikanten en importeurs dat zij de aandrijfaccu’s aan het einde van hun levensduur terugnemen voor hergebruik of recycling. Een klus die ARN grotendeels voor voor zijn rekening neemt in samenwerking met ruim tweehonderd autodemontagebedrijven, waaronder Van Boxtel. Het Gorcumse bedrijf demonteert de accu’s voor een Europese autofabrikant.

,,Daarbij gaat het om auto’s die vanuit meerdere Europese landen naar ons worden gebracht. Wij demonteren de accu’s, slaan ze op en vervolgens laat de fabrikant ze ophalen voor recycling. Die heeft dus ook meegekeken toen ik mijn eigen opslagsysteem ontwikkelde.’’

Deze bestaat uit een zeecontainer met een binnenbak waarin de accu’s in hun transportkisten worden neergezet. ,,De binnenbak staat los van de containerwanden op een houten vloer, die geleidt namelijk geen elektriciteit. Hittesensoren zetten een blussysteem in werking wanneer in de opslag de temperatuur 75 graden Celsius en hoger wordt. Het water komt via metalen buizen als een regen naar beneden en de binnenbak loopt aan de onderzijde ook vol met water’’, legt Van Boxtel uit.

De autofabri­kant heeft dus ook meegekeken toen ik mijn eigen opslagsys­teem ontwikkel­de

– Piet van Boxtel, Autodemontage Van Boxtel

De sensoren zijn verbonden met een computer die Van Boxtel belt wanneer er iets mis gaat. ,,Ik kan in de afgesloten container meekijken omdat er ook een camera hangt. En het systeem is zo slim, dat het zelfs ook zelfstandig de brandweer zou kunnen bellen. Maar daarover moet ik eerst afspraken maken. Nu belt het systeem mij.’’

Van Boxtel ontwikkelde de zelf-blussende opslag al doende. ,,Mijn hoofd staat nooit stil: er is altijd wel iets waarover ik nadenk om het te verbeteren. Een ander zou dat soort zaken op papier zetten, maar dat lukt me niet. Ik heb moeite met lezen en schrijven: dat heb ik eigenlijk nooit goed geleerd. Toen ik een jaar of acht was, vond mijn vader dat ik al wel kon komen helpen in het bedrijf.’’

Anderen zetten het op papier

Dat hij niet goed kan lezen en schrijven, heeft de Gorcumer niet weerhouden van innovaties in zijn bedrijf. ,,Ik heb mensen om me heen met wie ik kan sparren over de ideeën die ik heb. Dat helpt mij enorm om mijn gedachten te focussen en anderen zetten die voor mij op papier. Gewoon doen werkt voor mij het best.’’

Autodemontage Van Boxtel is een groen bedrijf. De wrakken die er binnenkomen, worden compleet gerecycled. En dat betekent niet dat ze allemaal bij de shredder belanden. ,,Veel onderdelen worden verkocht aan reparatiebedrijven. Soms zelfs halve auto’s. Ja, letterlijk. Die worden gebruikt bij schadeherstel. In onze branche staan de ontwikkelingen om zo groen mogelijk te werken niet stil. Ik zie mezelf nog wel meer nieuwe dingen bedenken.’’

Bekijk het originele artikel op: https://www.ad.nl/auto/piet-bedenkt-slimme-opslag-voor-elektrische-accus-blussysteem-belt-zelf-de-brandweer-voor-hulp~adcb2bd5/

Ook interessant